Bibliotheek sluit van 1 tot en met 9 september 2018

11/07/2018

Uitzonderlijke sluiting om de komst van de nieuwe catalogus voor te bereiden

Op maandag 10 september neemt de Koninklijke Bibliotheek van België een gloednieuw bibliotheekbeheersysteem in gebruik, Syracuse. In de aanloop naar deze lancering sluit de KBR uitzonderlijk een week haar deuren: ze is gesloten van 1 tot en met 9 september 2018.

U kunt in die periode dus geen boeken of documenten raadplegen ter plaatse. Alles wat online staat, blijft wel beschikbaar.

 

Wat gebeurt er in die week?

  1. Alle bibliotheekmedewerkers en catalografen krijgen een uitgebreide opleiding over de werking van Syracuse. Het systeem zorgt namelijk voor grote veranderingen in de werking van de leeszalen.
  2. Alle onderdelen (catalogus, depotmodule en interface voor codering) worden een laatste keer uitgebreid getest, zodat op maandag 10 september alles vlot verloopt.
  3. We starten met een aantal grote verhuizingen en andere zaken die onmogelijk of moeilijk zijn wanneer er mensen rondlopen in het gebouw.

 

Wat verandert er met Syracuse?

De ingebruikname van Syracuse zorgt voor een aantal veranderingen:

In de leeszalen

  • U hoeft geen papieren bulletins meer in te vullen. U vraagt alle werken aan via de online catalogus: boek opzoeken, uw gegevens invullen en versturen. Dat kan zowel van thuis uit als in de leeszaal zelf.
  • Aanvragen voor reproducties, copyright en IBL doet u ook via de catalogus.
  • Volg de verwerking van uw aanvraag online op en bekijk de geschiedenis van uw aanvragen.

Zoekmogelijkheden in de catalogus

  • Sla zoekopdrachten op om ze nadien gemakkelijk opnieuw uit te voeren.
  • Bewaar bibliografische beschrijvingen die voor u interessant zijn in een persoonlijk overzicht.
  • Exporteer notities in verschillende formaten (zoals RIS) en stel zo een persoonlijke bibliografie samen.

Gedigitaliseerde documenten

  • Belgica, de digitale bibliotheek van de KBR, krijgt een nieuw jasje.
  • De gedigitaliseerde versie van een document is nu rechtstreeks geïntegreerd in de bibliografische beschrijving.

 

Nieuw systeem om te catalogiseren

Vandaag is Vubis het bibliotheekbeheersysteem dat schuilgaat achter onze catalogus. Dit systeem is al meer dan 20 jaar oud en voldoet niet langer aan de behoeften. Bepaalde functionaliteiten die de KBR voor haar projecten nodig heeft, zijn niet voorhanden in het systeem. De voorbije zes maanden hebben de specialisten van de firma Archimed en onze eigen deskundigen hard gewerkt om alle gegevens uit de Vubis-databanken over te brengen naar het programma Syracuse.

 

Laatste fase van de overgang: opleiding

Zodra de interface van het bibliotheekbeheersysteem eind augustus voltooid is, krijgen onze medewerkers een opleiding. Het is erg belangrijk dat alle teams volgens dezelfde normen werken, ook al heeft elke medewerker een andere rol. Alleen op die manier krijgt de catalogus de samenhang die hij nodig heeft: van de catalograaf die het document codeert in het systeem, naar de magazijnmedewerker die het opbergt in de magazijnen tot de medewerker die u helpt bij uw opzoekingen.

 

Catalografie: een kunst op zich …kunstenaarsboeken tentoongesteld

Goede catalogusbeschrijvingen zijn essentieel om u de garantie te bieden dat u in een paar muisklikken vindt wat u zoekt tussen de 7 miljoen beschikbare documenten. De formaten en dragers van de documenten zijn zeer uiteenlopend: hoe encodeer je een prent, een munt of pakweg een "boek" in de vorm van een kip en hoe vind je het vervolgens terug in de catalogus? Welke eigenschappen moet de catalograaf eraan toekennen opdat het zou verschijnen in uw zoekresultaten?

 

… en een zeer belangrijke stap

Elk document dat in de Bibliotheek aankomt, krijgt een plaatskenmerk dat overeenkomt met de plaats waar het wordt bewaard, alsook een beschrijving in de catalogus. Die bevat heel wat informatie, zoals de namen van de auteurs, de volledige titel en de datum van publicatie. Die informatie wordt gekoppeld zodat ze kan worden vergeleken en u bijvoorbeeld snel alle boeken van eenzelfde auteur terugvindt.

De documenten die via het wettelijk depot in de collecties aankomen, krijgen bovendien een classificatie volgens thema. Op deze manier wordt de Belgische Bibliografie samengesteld.

 

Elke afdeling met haar eigenheden

Wat de KBR zo bijzonder maakt, is dat er niet alleen boeken maar ook kaarten en plannen, penningen, handschriften, tekeningen, muziekpartituren en nog heel wat andere objecten worden bewaard die zich moeilijk in een bepaalde categorie laten onderbrengen (objectboeken, voorwerpen in een speciaal fonds zoals de harmonica van Toots Thielemans). Tijdens de sluitingsweek krijgt elke afdeling de nodige tijd om vertrouwd te raken met het systeem en het zo goed mogelijk aan te passen aan de bijzonderheden van haar collecties.

 

De verhuizing naar Péronnes-lez-Binche

Nog tijdens de sluitingsweek zullen de KBR-medewerkers een aantal taken uitvoeren die moeilijk uit te voeren zijn wanneer de Bibliotheek open is.

Zo zal de KBR een deel van haar collecties overbrengen naar een nieuw depot in Péronnes-lez-Binche zodat er plaats vrijkomt in haar Brusselse vestiging. Het gaat om werken die niet meer onmiddellijk voor raadpleging beschikbaar moeten zijn in Brussel. Dat kan zijn omdat ze werden gedigitaliseerd ofwel omdat ze heel zelden worden opgevraagd.

We starten in deze week ook met de verhuizing van het Penningkabinet, dat gesloten zal zijn van 1 september tot en met 31 december 2018. We excuseren ons alvast voor het ongemak, maar beloven u nadien opnieuw de beste dienstverlening.