Fonds Pierre Bartholomée

Het fonds Pierre Bartholomée werd in mei 2022 opgericht naar aanleiding van een schenking door de componist, een emblematisch figuur binnen de hedendaagse muziek in België en wereldwijd.

De componist

Pierre Bartholomée werd in 1937 geboren in Brussel en studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel. Hij begon te componeren in 1951 en zijn eerste werken werden uitgevoerd vanaf 1953. Nadat hij in 1960 als pianist begon op te treden, maakte hij ook geluidsdecors voor fictiereeksen en documentaires. Hij werd vervolgens producer bij de RTB en in 1962 richtte hij het ensemble Musiques Nouvelles op, met als doel hedendaagse muziek te verspreiden in binnen- en buitenland.

In 1970 richtte hij samen met Henri Pousseur (1929-2009) het Centre de Recherches musicales de Wallonie op, inmiddels omgedoopt tot Centre Henri Pousseur. Twee jaar later werd Pierre Bartholomée benoemd tot docent muziekanalyse aan het Brussels conservatorium.

Bartholomée werkte vervolgens drie jaar als componist in residentie aan de Université catholique de Louvain (UCL), nadat hij er eerder al vijftien jaar les had gegeven. In 2018 ontving hij een Octave de la Musique voor hedendaagse muziek.

Zijn catalogus telt inmiddels reeds een honderdtal werken, die zo goed als alle reeds werden uitgevoerd of opgevoerd. Hij componeerde opera’s, orkest- en koorwerken, kamermuziek, werken voor solisten en elektronische muziek.

Het fonds

Het fonds Pierre Bartholomée bestaat uit documenten met onder meer de briefwisseling met de Belgische dichter Henry Bauchau (1913-2012) over de opera Œdipe sur la route, maarook de partituren van 53 van zijn composities, met onder meer een veertigtal manuscripten, zoals dat van Œdipe sur la route (2002), de eerste opera van de componist, in opdracht van de Koninklijke Muntschouwburg, waar die in 2003 in première ging. Het fonds bevat ook het manuscript en de technische fiche van Mémoires d’un gueux (1988), een boek met geluidsbeelden naar Thyl Eulenspiegel (1983), een ballet voor synthesizers, of ook dat van het verbazende Passacaille voor basmarimba en live elektronische muziek, dat in 2005 voor het eerst werd opgevoerd te Luik in het kader van het Festival Images sonores.

Deze documenten zijn een waardevolle aanvulling op de collecties van de Muziekafdeling en kunnen voortaan ook worden bestudeerd en ontsloten.