KBR heeft zijn collectie uitgebreid met een unieke aanwinst: een zeldzaam schetsboek van de Belgische symbolist Fernand Khnopff (1858-1921). Dit waardevolle document bevat meer dan 45 tekeningen en dateert uit Khnopffs studententijd, waarin hij herhaaldelijk in Parijs verbleef. Het biedt een fascinerende inkijk in de vroege artistieke ontwikkeling van een van België’s meest intrigerende kunstenaars.
Een icoon van het symbolisme
Geen enkele kunstenaar belichaamt het Belgische symbolisme beter dan Fernand Khnopff (1858-1921). Zijn raadselachtige schilderijen, beïnvloed door literatuur en esoterische thema’s, hebben een droomachtige sfeer. Hoewel zijn oeuvre tegenwoordig niet meer eenvoudig te doorgronden is, wordt Khnopff in zijn eigen tijd tot ver buiten de landsgrenzen bewonderd. Hij stelt tentoon in Parijs, Londen en Wenen en ontwerpt samen met Gustave Klimt de interieurdecoratie van het legendarische Stockletpaleis in Brussel.

Een verrijking voor de collectie van KBR
Het schetsboek wordt toegevoegd aan de rijke Khnopff-verzameling van het prentenkabinet van KBR, die al tekeningen, prenten, foto’s en brieven omvat. Het biedt een nieuw perspectief op de vroege artistieke ontwikkeling van de kunstenaar en illustreert het immense tekentalent dat Khnopff al op jonge leeftijd bezat. Nog niet alle bladen hebben hun geheimen prijsgegeven en ze bieden daarmee nog heel wat potentieel voor verder onderzoek.
Khnopffs vormende jaren in Brussel
Lang voordat Khnopff zijn kenmerkende stijl ontwikkelt, studeert hij aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Brussel. Daar leert hij van 1876 tot 1879 tekenen en schilderen naar antieke voorbeelden en naar levend model. Daarnaast volgt hij lessen in historische compositie, esthetiek en archeologie. Hij deelt er de schoolbanken met James Ensor, van wie KBR vorig jaar nog een academietekening verwierf.

Parijs als tweede leerschool
Tijdens zijn studententijd verblijft Khnopff regelmatig in Parijs, waar hij zijn artistieke opleiding vervolledigt door musea en tentoonstellingen te bezoeken. Het pas verworven schetsboek kwam eind 1878 en begin 1879 tot stand en dateert uit Khnopffs periode aan de Académie Julian in Parijs. Het bevat studies van menselijke figuren en hun houdingen, maar ook mythologische composities, oriëntalistische scenes, dieren en architectuur.
Het schetsboek weerspiegelt de invloed van Franse meesters als Eugène Delacroix en Antoine-Louis Barye, maar ook van Pieter Paul Rubens, wiens werk Khnopff kopieert in het Musée du Louvre. In lijstjes en notities verwijst hij naar werken die hem inspireren, van Leonardo da Vinci’s Mona Lisa tot Wilhelm von Kaulbachs Lady Macbeth.
KBR koestert de tijd
Met deze unieke aanwinst bevestigt KBR haar rol in het bewaren van Belgisch cultureel erfgoed voor toekomstige generaties. Het schetsboek wordt binnenkort online beschikbaar gesteld en daarmee toegankelijk voor onderzoekers en het brede publiek.
