Léon Spilliaert, Coverontwerp voor Le Sculpteur de masques, 1907

Uitzonderlijke tekening van Léon Spilliaert toevertrouwd aan KBR

KBR is een nieuwe tekening van Léon Spilliaert (1881-1946) rijker. Het werk werd recent door de Koning Boudewijnstichting verworven dankzij de steun van het Fonds Marie-Jeanne Dauchy. De unieke tekening is nu toevertrouwd aan het Prentenkabinet van KBR, waar deze voor het publiek toegankelijk zal worden gemaakt.

Een unieke getuigenis uit Spilliaerts jonge jaren

De nieuw verworven tekening werd in 1907 vervaardigd als eerste omslagontwerp voor Le Sculpteur de masques, een toneelstuk van de Belgische schrijver Fernand Crommelynck (1886-1970). Het blad dateert uit Spilliaerts jonge jaren en de expressionistische sfeer en sombere schoonheid ervan zijn typerend voor zijn vroege, “zwarte” periode. Het toneelstuk Le Sculpteur de masques werd in datzelfde jaar gepubliceerd door de Brusselse uitgever Edmond Deman (1857-1918), maar het ontwerp van Spilliaert kon hem niet bekoren, waardoor de illustratieopdracht nooit werd uitgevoerd. Het originele ontwerp in KBR is daarmee een unieke getuigenis van Spilliaerts vroege worstelingen als boekillustrator. Een tweede, nooit uitgevoerd ontwerp van Spilliaert voor Le Sculpteur de masques wordt bewaard in het Museum van Elsene.

Léon Spilliaert, autodidact


Léon Spilliaert werd geboren als de oudste van zeven kinderen in Oostende, waar zijn vader een parfumerie uitbaatte. Van kinds af aan toonde de jonge Spilliaert interesse in kunst en tekenen, maar hij zou nooit een formele academische opleiding volgen. Als autodidact ging hij zijn eigen weg en ontwikkelde hij zijn eigen, melancholische stijl. Vandaag wordt Spilliaert erkend als een van de meest invloedrijke Belgische kunstenaars van de vroege twintigste eeuw.

De Spilliaert-verzameling van KBR

De ontwerptekening voor Le Sculpteur de masques wordt opgenomen in de rijke Spilliaert-verzameling van KBR, die met meer dan 150 tekeningen over de grootste openbare verzameling van zijn werk beschikt.

De meeste van deze tekeningen zijn in Oost-Indische inkt uitgevoerd, sommige ervan zijn ingekleurd. De tekeningen weerspiegelen Spilliaert’s interesse voor het literaire symbolisme, zijn scherpe blik op de wereld en de toenmalige sociale problemen, maar net zo goed ook zijn vertrouwde familiale sfeer. Uit de werken blijkt de sprituele zoektocht en de experimenteerdrang van de kunstenaar.

Léon Spilliaert, Coverontwerp voor Le Sculpteur de masques, 1907. Gewassen Oost-Indische inkt, kleurpotlood en potlood op papier, 452 x 313 mm. KBR, Prentenkabinet, inv. F-2024-1.